Tankespørsmål: Emballasje

Tankespørsmål handler om oppgaver som trenger flere kunnskaper og ferdigheter fra elevene. Tankespørsmål trenger tenkning, forskning, argumentasjon, diskusjon, samarbeid. Tankespørsmål krever hjernekraft og det finnes ofte flere strategier for å løsne problemene.

Vi gir deg eksempler som kan brukes i klasserommet. Vi setter stor pris på at du legger inn et kommentar når du bruker oppgavene i klasserommet ditt. Med kommentarene dine kan vi forbedre oppgavene og informasjon om dem.

Type verpakkingen melk

Tankespørsmål 1

  • Tema: Emballasje
  • Fagområde: Mattematikk
  • Nivå : (7?) 8 – 9  trinn

Last ned PDF med oppgave

Emballasje lærer.PDF

Emballasje elev.PDF

Tankespørsmål krever higher-order thinking skills. Tankespørsmål krever en annen innstilling og en adferdsendring fra både læreren og elevene. Du som lærer skulle veilede uten å gi informasjon om løsningsstrategi, uten å svare. Du kan veilede med spørsmål som gjør at elevene tenker på ulike veier, og med spørsmål som hjelper elevene å visualisere og argumentere videre. Elevene jobber vanligvis en god stund i små grupper med en oppgave.

 

Se også på LAMIS Sommerkurs 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s