Concept cartoons er en relativ ny tilnærming og didaktisk verktøy som brukes i naturfag. Concept Cartoons har blitt utviklet av Brenda Keogh and Stuart Naylor i 1991. Concept Cartoons viser tegneseriebilder med ulike karakterskuespiller som argumentere om situasjoner fra dagliglivet. Concept cartoons er laget slik at de oppmuntrer diskusjon og oppfordrer vitenskapelig tenkning. Det kan hende at problemene som blir presentert ikke har ett enkelt «riktig svar». Var forsiktig med å vurdere svar som riktig eller feil, det handler om tankegangen, begrunning.
Karakterskuespillere tilbyr elevene en rollemodell de kan identifisere seg med. Dette oppfordrer studenter til å velge en spiller, og dermed diskutere fritt. Slik blir det ikke for personlig hva studenter uttrykker om konseptet. Concept cartoons kan bli brukt med elever fra 1-10 trinn.
Concept Cartoons bli brukt som introduksjon til et praktisk eksperiment, som et sammendrag av et eksperiment, eller som en læringssamtale.