Floke

DiScoro skriver hver måned om ressurser som kan brukes i undervisning.
Vennligst se på menyen for kurs, workshop, annen tjenester og mer inspirasjon.

untangle-iconSpillet som blir diskutert har navn Lazors, men et mer passende navn er Untangle eller Network Points. Spillet er et godt eksempel på et spill som gir muligheten til ‘low floor – high ceiling’  (lavterskel-høy undertaket) læringsaktiviteter: det er lett å komme i gang, men likevel svært kompliserte spørsmål kan bli spurt om grafene.

Matematiske kunnskaper of ferdigheter som ligger i spillet er:

  1. romlig bevissthet
  2. geometri
  3. grafteori (topologiske egenskaper ved grafer).


Første oppgaven er å finne ut hva som er målet. Ikke fortell elevene om det, men be dem om å utforske det selv og om å lage en beskrivelse. For eksempel en veiledning eller instruksjon for en bruker.

Etter elevene har løst mange nivåer kan de tenke på nye spørsmål som nedenfor:

lazorsm5
Hvor mange ulike løsninger finnes?

 

 

 

lazorsm6Er det mulig å flytte alle trekantene (og firkantene) til utsiden, slik at ingen trekant ligger innenfor en annen trekant/firkant? Når er det mulig og når er det umulig?

Kan du lage et (graf)nettverk som du kan ikke gre på den måter spillet krever det? Hvis ja, hvordan kan du lage et slikt nett? Hva kjennetegner det?

Kan du forutsi om du kan gre et nettverk eller ikke uten å prøve det ut. Gi et bevis ?!

Programmet GeoGebra kan bli brukt til å tegne et nettverk og til å diskutere og vise fram ulike løsninger.

Spillet kan brukes fra 10 års alder helt opp til universitetsnivå(mastersnivå).

 Kjøp  gratis
 Egnet for  datamaskin, iPad, nettbrett
 Krever  nettleser (HTML5)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s