Vi tar siste blog videre og fokuserer på design av utfordrende matematikkoppgaver. Utfordrende matematikkoppgaver gir elevene sjansen til å lære, tenke, utforske, oppdage, diskutere, til å være kreative, bruke ulike strategier, respresentasjoner og visualiseringer.
Våre retningslinjer nedenfor er særlig nyttig når du designer nye oppgaver istedenfor at du jobber med eksisterende oppgaver.
- Kan du lage en aktivitet?
- Kan du lage en hands-on oppgave: bruk av materialer, (måle)verktøy.
- Kan du lage et eksperiment?
- Kan du bruke problemer fra daglig livet, næringsliv, arbeidsliv, fritidsliv ?
- Kan du lage en tverrfaglig eller flerfaglig oppgave?
Noen eksempler:
1. Brett et fly av en A4 ark og mål hvilken av flyene deres kommer lengst. Elevene jobber i grupper. (Elevene bestemmer selv hvor mange forsøk de gjør, hvordan de kan måle på en rettferdig måte, hvorda de kan forbedre papirflyet.)
2. Bruk polydron brikker. Se på blogpost Cube 3D-2D og på Kube og utbretted mønster. Oppgaven er:
- Lag en kube og brett den ut.
- Hvor mange ulike utbrettede mønstre finner du fram?
3. Spør studentene å ta med en kvitteringen fra en (dagligvare)butikk. Oppgavene er utallige.
Skjul total. Elevene gjør overslag og bestemmer med hvilke lapper man burde betale (50, 100, 200, 500 eller en kombinasjon av disse).
Spør elevene for eks:
- Lag en ny handleliste hvor total er nettopp 100 nok eller så nært som mulig.
- Lag en liste med dagligvarer som har laveste MVA.
- Hvilke dagligvarer har laveste MVA?
- Hvorfor tror det det er nettopp de varer som er lavest?
4. Lå elevene måle lekeplassen. Avhengig av trinnet kan de bruke steg, fot, tau, måleband. Hva er den korteste vei for å krysse lekeplassen? Spør elevene til å tegne lekeplassen på skala (i mål) og den korteste/lengste vei å krysse den på cm2 rutete papir.
5. Planlegg en reise.
- Planlegg en reise fra hjemmet ditt til Oslo. Gjør rede for og sammenlign ulike alternativer.
Når er reisen raskest? - Når er reisen kortest?
- Hvilken transportmiddel er billigst?
Avhengig av hvor mye tid du vil bruke på prosjektet bestemmer du hvor mye informasjon du gir elevene: tidstabeller, kart, priselister.
6. Oppgaven i blogpost Balancing Act er både fysikk og matematikk. Oppgaven tilbyr elevene muligheten for å utforske, eksperimentere, og finne fram regelen. Siste steg er generalisering og (early) algebra. Istedenfor bruk av en dataprogram kan du bruke manuell balansevekt eller få elevene til å konstruere sine egne balansevekter i sløyd timene.
Se på Design matteoppgaver-1.