Gossip simulation

Gossip Simulation, eller sladder simuleringen, viser hvor raskt sladder sprer seg mellom en gruppe av hundre mennesker. Først noe om brukergrensesnitt. Simuleringen gjør det mulig å endre antall mennesker som begynner å spre en melding, informasjon. Variabelen er number of initial processes (= number of people, antall mennesker). I tillegg har simuleringen en variabel som heter message loss. Message loss kan ha ulike grunn. Det kan for eksempel være prosent av mennesker som ikke sprer informasjonen (sladder).

Etter at elevene har blitt kjent litt med simuleringen kan du som lærer diskutere med elevene hva slags (andre) grunn kunne ligge bak variabelen message loss. Verdien vil endre når meldingen er en hemmelighet og mennesker blir spurt om å holde hemmeligheten. Og verdien vil være ulike når meldingen inneholder interessant men ufarlig informasjon. Verdien av message loss vil også variere i ulike grupper. Folk kan være opptatt, syk, bortreist og derfor kommuniserer de ikke med andre i gruppen i en stund. Mange faktorer kan påvirke verdien av message loss.

screencast Gossip Simulation

Elevene kan utforske simuleringen med oppgaver og spørsmål. Elevene kan bli spurt om teknikk/matematikk for eksempel:

  • Hvor mange runder tar det før alle har mottatt meldingen ved x processes og en message loss på y?
  • Hvorfor er resulatet ikke de samme når du kjører simuleringen flere ganger ved like verdier for de to variabelene?
  • Kan dere beregne/estimere hvor mange runder det tar? Hvordan har dere gjort det?
  • Hvordan kunne dere ekstrapolere simuleringen mot tusen mennesker eller mot hele befolkningen?

Simuleringen kan brukes til å diskutere gruppeadferd i virkeligheten og på sosiale medier. Også temaer knyttet til sikkerhetssystemer basert på kommunikasjon kan diskuteres. Advarsler om motgående katastrofer (tyfon, flom, jordskjelv, forurensning osv.) og meldinger knyttet til evakueringer må nå så mange mennesker på kort tid.

Noen spørsmål til:

  • Tatt i betraktning forksjellige scenarier hva kunne variabelen rounds representere? (minutter, timer, dager, uker….)
  • Når er rounds mer sannsynlige å være dager enn minutter?
  • Hvis du vil forhindre at en melding spres på Facebook, hvordan kan du forhindre eller stoppe dette?
  • Hva mer kan denne modellen representere? (spredning av advarsel, spredning av en sykdom, markedsføring av et produkt, ….)
  • Kan du komme med et bedre navn for simuleringen?
  • Hvis politiet ønsker å spre en advarsel så fort som mulig, hvordan kunne de få det til?
  • På hvilken måte kan du bruke modellen til å visualisere en sykdom med tiltak slik at den vil ikke spre seg så fort?

Foreslått aldersgruppe: trinn 5-9

  Kjøp   gratis
  Egnet til   datamaskin, iPad
  Krever    nettleser

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s