Mønster problemer

Mønster problemer er et relativt nytt fenomen i matematikk undervisning. Mønstre problemer kan bli brukt både i grunnleggende algebra på barneskole og i algebra på ungdsoms- og videregående skole. På barneskole argumenterer utforsker elevene om hvordan figurene vokser. Elevene søker etter en beskrivelse av hvordan figuren eller mønsteret vokser ved hjelp av ordformler. På ungdoms- og videregående skole blir elevene oppmuntret til å finne fram formler ved bruk av symboler for variabler.

tall numbers
To applets fra Freudenthal Instituttet gjør det lett til å eksperimentere med mønstre problemer:
Spotting number problems, hvis du ønsker at elevene jobber med gitte mønstre.
Spotting numbers, hvis du ønsker at elevene designe sine egne mønstre.
Introduser et mønster til klassen din og først spør elevene til å se på mønsteret. Deretter spør dem : Hvordan ser du at mønsteret vokser?

Til eksemplet nedenfor vi har brukt applet Spotting Numbers og farget i gult de ulike visningene elevene kunne ha på hvordan mønsteret vokser.

Deretter kan elevene for eks. utforske:

  • Med hvor mange prikker vokser figuren?
  • Hva med 20. eller 50. figur? Hvor mange prikker trenger du da?
  • Hvor mange prikker er på bunnen?
  • Kan du beskrive en regel for vekst av figuren?
  • Kan du gi en formel for figur n ?

Informasjon om dataprogrammene: Spotting numbers and Spotting number problems. Se på blogpost Perler på en snor- Early algebra for flere mønster problemer.

 Kjøp  Gratis
 Egnet for  datamaskin
 Krever  nettleser, JAVA

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s